niedziela, 12 października 2008

Dzień Papieski

Od 2001 roku niedziela bezpośrednio poprzedzająca 16 października jest w polskim Kościele przeżywana jako Dzień Papieski. Pomysłodawcą tego dnia jest powołana w 1999 r. przez Konferencję Episkopatu Polski Fundacja "Dzieło Nowego Tysiąclecia".

Obchody organizowane są w kilku wymiarach. Jednym z nich jest wymiar intelektualny: chodzi o upowszechnienie nauczania Jana Pawła II. Na wymiar duchowy składają się uroczystości liturgiczne, spotkania i czuwania modlitewne. Organizowane są także liczne imprezy kulturalne - koncerty, wieczory poezji, zloty i rajdy. Przy tej okazji wręczane są przyznawane co roku nagrody TOTUS - zwane często "katolickimi Noblami". Uhonorowano nimi dotychczas m.in. ks. Jana Twardowskiego, prof. Andrzeja Wojciechowskiego, Zygmunta Kubiaka, prof. Henryka Mikołaja Góreckiego, prof. Jerzego Nowosielskiego, Instytut "Tertio Millennio" i program "Ziarno".

Szczególnie widocznym akcentem obchodów jest powszechna zbiórka pieniędzy pod hasłem "Dzielmy się miłością", przeprowadzana przy okazji obchodów Dnia Papieskiego. Dochód z niej jest przeznaczony na fundusz stypendialny, dzięki któremu najbardziej uzdolniona młodzież, pochodząca z ubogich rodzin, głównie ze wsi, będzie miała możliwość kontynuowania nauki.

Po raz pierwszy Dzień Papieski zorganizowano w Polsce w roku 2001. Przebiegał on pod hasłem "Papież przełomów". Kolejny Dzień Papieski zorganizowano w roku 2002 - tym razem pod hasłem "Jan Paweł II - świadek nadziei". W roku 2003 Dzień Papieski przebiegał pod hasłem "Jan Paweł II - Apostoł Jedności". W 2004 r. hasłem Dnia Papieskiego były słowa "Jan Paweł II - pielgrzym pokoju". W 2005 r., po raz pierwszy po śmierci Jana Pawła II, V Dzień Papieski został zorganizowany pod hasłem "Jan Paweł II - Orędownik prawdy". W 2006 r. przebiegał pod hasłem "Jan Paweł II - Sługa miłosierdzia". W roku 2007 VII Dzień Papieski miał przybliżyć nam jeszcze jeden wymiar posługi wielkiego Polaka: „Jan Paweł II - Obrońca godności człowieka”.

"Jan Paweł II - Wychowawca Młodych" - pod takim hasłem upłynął ósmy Dzień Papieski. 11 i 12 października w całej Polsce będą odbywały się koncerty, konferencje naukowe i panele dyskusyjne poświęcone papieskiemu nauczaniu. Podczas Mszy świętych wierni będą modlić się o rychłą beatyfikację Jana Pawła II.

W Białymstoku również uroczyście obchodzono ten dzień. Szczególnie ciekawym wydarzeniem był Rajd Papieski, z którego postaramy się wkrótce napisać krótką relację.

Brak komentarzy: